Man får inte alltid som man vill…. / Det som aldrig blev / 05 05 2014

Men vi vill i alla fall visa upp våra skisser och hur vi hade löst  Örebros 750 års jubileums logo och profil. Ett urval ur våra skisser och vårt resonemang i korthet. Vi la en del tid på 750-projektet då det låg oss varm om hjärtat och vi hoppades att just Studio Solution skulle  få dekorerar och visa upp vårt Örebro under jubileet. Tyvärr hamnade jobbet här under ”Det som aldrig blev”

HUR VI RESONERAR OM LOGO OCH PROFIL TILL 750 ÅRS JUBILEET:

Att tala och tilltala alla är en delikat uppgift (och i och för sig omöjlig) men också en stor utmaning. Vi menar att den grafiska profilen och marknadsföringen för detta Örebro-firande bör uppnå en ökad stolthet och kärlek till sin stad och kommun.

Förutsättningar/utmaningar i korthet inför grafisk plattform:

- Olika grupper* av människor är mottagare av Jubiléet
- Det grafiska materialet bör anadas en positiv och modern känsla
- Örebro har en bred mångfald av utbud (kultur, sport, galor etc.)
- Örebro växer och har en uppåtgående trend inom många områden

*Olika grupper att kommunicera med (stark generaliserat):

Unga – en grupp med mycket attityd som snart kliver in i vuxenvärlden. Oerhört viktigt att vi tidigt får en positiv känsla av vår hemstad.
Unga vuxna – nu växer förståelsen för politik och ekonomi. Vi studerar och staden i sig är en förlängning av hemmet. Idrott, träning, caféer, pubar, musik och dansställen. Många studerar i Örebro men också på annan ort. Här kommuniceras det mellan olika städer och våra studenter är viktiga ambassadörer.
Äldre vuxna – det är nu vi kanske bygger våra mest produktiva år. Vi skapar familjer, karriärer, nätverkar och bygger relationer på många plan. Kulturen är viktig, musik, konst och sport och friskvård. Nu är vi kanske de starkaste ambassadörerna för vår stad.
Våra lite äldre – Kultur och natur står högt på listan. Vi reser mycket och en del av oss har fortfarande en fot i näringslivet och kan förmedla goda kontakter genom ett gediget nätverk.
Våra utlandssvenskar – många boende i Örebro, (en av fem), är inte födda i Örebro utan kommer från andra kulturer. Vi vill verkligen integrera alla i projektet och ju fler vi kan tilltala ju större känsla av gemenskap.
Handikappade och rörelsehindrade – samma gäller här. Det gäller att tänka till så vi får med så många olika människor som möjligt.
HBT/HBTQ – igen en grupp som är en del av samhället men även en egen grupp.

Listan kan säkert bli lång men det tål att tänka på att det finns många olika grupper och invånare i en stad som alla vill poängtera att “ just vi finns och att vi är Örebroare” !

Vi har tagit fasta på några hållord som vi menar att profilen/logon ska uttrycka och förmedla: Glädje – Mångfald – Örebro – Positivism – Stolthet

Lösning: 100 logotyper som alla förmedlar ovan nämnda hållord. Se skisser nedan:

 

705_ars_blogg_1
705_ars_blogg_2
705_ars_blogg_5
705_ars_blogg_6
705_ars_blogg_7
705_ars_blogg_8

Lämna en kommentar

микрозаймы онлайн займ на карту